torsdag 18 augusti 2011

we always just smile

En lång dag har det varit!
Klockan fem på morgonen ringde min väckarklockan och kvart över fem steg jag upp och var pigg??!
Vad är det för fel på mig? I alla fall tog det lugnt fixa håret snabbt, bytte om osv. Sen mot halv 6, hjälpte jag mamma att ta fram frukosten, åt även en yoghurt tallrik eftersom jag var hungrig och strax efter 6 kom Malin och hämta upp mig. Vi starta då våran bilresa upp till Nikka! Kändes sådär lagom rätt att åka ännu mer norrut än vad man redan är när man bor i Lule, men jag trivs här uppe! Och fjällvärlden här helt underbar, den är så vacker den här tiden på året! Älskar att vara ute i fjällnaturen, så fridfullt, vacker. Att fjällvandra bara det är ju helt fantastiskt!! Men till saken igen. På våran ändå inte så långa väg (tog ju bara 4 h till Nikka, men det kändes som mer..) mot Nikka såg vi 11 renar och jag var så NÄRA på att få en kanon fin bild på en ren, som titta rakt in i kameran! Men joo tror ni inte jag förstörde det läget med att ta ett steg för hastigt ETT STEG, så surt men sant. Fick i alla fall renarna på bild, men missa den perfekta bilden.
När vi var framme, där det bor så EXTREMT mycket människor! Då var det dags att hänga upp tavlorna, som Malin då hade fotat när hon var där under sitt examensarbete. Det tog sin lilla tid och det lät som att hela byggnaden skulle rasa när vi hamra i spikar, i alla fall det eka. Sen efter dom var upphängda, fortsatte vi våran fina tur mot Abisko! Vi stanna lite efter vägen sådär..för att fota. Men aah nästan två eller aah två timmar senare befann vi oss vid Abiskos vandrarhem för att äta lunchmiddag! Sådär kring tre och då hade vi inte ätit något sen typ 8 i morse. Där tog dom fram mat åt oss, som fanns kvar, för dom hade just plåckat bort lunchen. Men vi hade tur. Så vi bjöds på allt från, majs ->bön och pasta sallad med en god dressing -> plättar med grädde och slyt -> ärtsoppa! Och jag åt upp nästan allt, för lämna bara någon enstaka böna.
Sen vart det att åka vidare för att hämta upp pappa på tågstationen, där han skulle lämna sin bil över helgen eftersom han jobbar i Kiruna för tillfället. Men medan vi vänta på han, han vi tanka parkera bilen och gå upp till Gofdisgruvan, det är en liten kiosk i Kiruna centrum. Kan säga att jag har varit där MÅNGA gånger, varje gymnastiktävling som var i Kiruna aah, sen jag var mint 6 år gammal, så minst i 7 år har jag varit i Kiruna mer än en gång per år. Så efter varje gymnastiktävling vart vi skjutsade av Kiruna föräldrar till en resturan (samma restaurang varje år) Och där ifrån gick vi till Godisgruvan och vidare till tågstationen. Eftersom Kiruna inte är så stort tar det inte häller så lång tid. Det har även varit snö varje gång vi varit där, men snö är ju bara för vackert och underbart i bland, saknar det där riktig mycket! Nog för att jag saknar allt med gymnastiken tänk som 5-åring var jag elitgymnast och som 13-åring tog det slut, av att jag var så korkat (bokstavligt talat) Men till baka till saken igen...
Fick en riktigt nostalgi känsla när jag var tillbaka där och gick, det ända som sakna var den fina snön.
Men när pappa var upphämtad på tågstationen, fortsatte vi till flygplatsen där han då bodde inne på sitt kontor, som låg då inom flygplatsens område men mer mot startbanan. Han hämta sina väskor och bytte från arbetskläderna och sedan bar det av söder ut mot Lule igen! Det var min dagstur i fjällen och i bilen.

Kommer bilder senare, men dom ligger på Malins kamera, men bilder kommer det!
Vart en ganska långt inlägg, men hoppas ni orkar läsa för det var en härlig dag.
Tänkte också säga att angående den har snön, så tycker jag att det ska bli vinter.
Saknar snön okej sommaren är varm och skön och så, men vintern är vacker med all snö och när man kan åka slalom, vara ute på isen och njuta, hur härligt är inte bara det? Tur att det bara än några månader till snön faller ner från himlen!
Duscha mitt i inlägget, eller aah nyss, men tänkte bjuda på gamla bilder från vintern! Bara för ett snö är så bra!

ren-race Jokkmokks marknad 2011 
Ishotellet 2011

Ishotellet 2011 giller verkligen den här bilden, speciellt ljuset i den.

Snö!


Skidor

Slalom backen choklad paus.

                                        Snöö
 Underbart!
Snöig var jag där och även kameran men roligt var det!

 "hopp"
Drink ur is glas! Gått var det! isohotellet 2011

Alla bilder var från vintern 2011, visst är det underbart!
Ska sova nu Adios!
//Elina



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar